<style type="text/css"> .wpb_animate_when_almost_visible { opacity: 1; }</style>
أخبار الشاشة

محمد ناصر مؤكدا: "مصطفى الفقي" بشر "أحمد خالد سعيد" بتعيينه نائبا للسيسي

كشف محمد ناصر، إعلامي عبر برنامج "مصر النهاردة" التي تبثه قناة "مكملين" على شاشاتها الفضائية، عن معلومات جديدة حول الأنباء التي تردد حاليا بقوة عن نية قائد الانقلاب السيسي تعيين الفريق أحمد خالد سعيد الذي يشغل حاليا قيادة القوات البحرية نائبا له.

وقال "ناصر" إن "مصطفى الفقي مدير مكتبة الإسكندرية كان من يومين موجود في مكتب الفريق أحمد خالد سعيد وكان بيباركلوا على المنصب بتاعه الجديد وبيبشره ورجع من هناك قال لمجموعة من أصدقائه المقربين بالنص: أنا اديتلوا الروشتة اللي لو نفذها هيركب في أقل من سنة".

وأضاف "اللي يا عبده (يقصد السيسي) فهموا إنه يقصد بكلمة (هيركب في أقل من سنة) بمعنى قبيح إنه هيقعد مكانك.. والله بقلك المعلومة دي واسأل واتأص من ورايا".

وعن السرة الذاتية لـ"أحمد خالد" أوضح "ناصر" "للعلم بقى أحمد خالد من رجالة مُهاب مميش الفاسدين.. وكل هذه المجموعة علموا مليارات من خلال رئاسته لقناة السويس وأيام فحتة التفريعة اللي راح فيها أربعة وستين مليار".

وتابع "الفريق أحمد خالد ده هو اللي نصح السيسي بنقل الرئيس مرسي من الحرس الجمهوري -اللي حصل أمامه مجزرة للإخوان- إلى القاعدة البحرية في أبو قير لأن في الوقت ده كان أحمد خالد سعيد القذر ده هو دماغ عبدالفتاح السيسي".

وأردف "ناصر" "السيسي جاب أحمد خالد سعيد من إسكندرية معاه في الوزارة وبعدين أطاح بأسامة الجندي ثم أسامة ربيع رئيس هيئة قناة السويس الآن حتى يصبح أحمد خالد سعيد هو قائد القوات البحرية وده كان بمناسبة مكافأة ليه على دوره القذر من ثلاثين ستة".

وأكمل "عمل أحمد خالد سعيد خلال الفترة دي علاقات قوية بين البحرية المصرية والبحرية اليونانية والقبرصية في إطار التحالف البحري ضد تركيا لأن استهدافها في المتوسط هو هدف السيسي بتوجيه أمريكي حتى أنك تلاحظ أن السلاح اللي نال أكبر قدر من الإنفاق خلال السنوات اللي شوفنا فيها السيسي هو سلاح البحرية.. غواصات.. حاملات طائرات وصواريخ وطوربيدات".